Branding Archeology
It is often said that you never get a second chance to make a first impression, as the old Head & Shoulders commercials used to comically warn us, but can you imagine if that first impression would be present in perpetuity? The thought came to mind as I constantly see discarded Marketing materials, implementations be present at our surroundings, be it an old POP advert in a run down Supermarket, forgotten signage in an arena, barware at your favorite café or old advertising campaigns being revealed beneath a new billboard, I was personally amused when I saw one of my Dewar’s platforms (from 2012) shown by accident in full display.
I call the search and finding of these particular situations “Branding Archeology”, and the more obscure or old the signage, the better. Here, in Santo Domingo, there’s a long discontinued, but legendary Brand that its practically still omnipresent in every walk of life, CODETEL.
The telephone giant officially went dark in 2006 when communications behemoth CLARO bought it and rebranded all offices, stores, phone booths, etc. But Codetel was such a big brand that it’s practically impossible to erase all of their years and years of market implementations.
What we as marketers have to take away is to do things great the first time around, we don’t know if the occasional blunder will live forever.
A menudo se dice que nunca tienes una segunda oportunidad de causar una primera impresión, como solían advertirnos cómicamente los viejos comerciales de Head & Shoulders, pero ¿te imaginas si esa primera impresión estaría presente para siempre? La idea me vino a la mente cuando veo constantemente materiales de marketing descartados, implementaciones presentes en nuestro entorno, ya sea un viejo anuncio POP en un supermercado deteriorado, letreros olvidados en una arena, artículos de bar en su café favorito o viejas campañas publicitarias que se revelan debajo una nueva valla publicitaria, personalmente me divirtió cuando vi una de mis plataformas de Dewar’s (de 2012) mostrada por accidente en una valla completa.
A la búsqueda y hallazgo de estas situaciones particulares la llamo “Arqueología de marca”, y cuanto más oscura o antigua sea la señalización, mejor. Aquí, en Santo Domingo, existe una marca legendaria, descontinuada desde hace mucho tiempo, que prácticamente todavía está omnipresente en todos los ámbitos de la vida, CODETEL.
El gigante telefónico “colgó” oficialmente en 2006 cuando el aún más gigante de las comunicaciones CLARO la compró y renombró todas las oficinas, tiendas, cabinas telefónicas, etc. Pero Codetel era una marca tan grande que es prácticamente imposible borrar todos sus años y años de implementaciones en el mercado.
Lo que nosotros, como especialistas en marketing, debemos llevarnos de aprendizaje es hacer las cosas bien la primera vez, no sabemos si los errores ocasionales perdurarán para siempre.
Comentarios
Publicar un comentario